Stránky jsou momentálně ve výstavbě.

Jednou z největších výhod cyklistiky je to, že s ježděním lze začít v jakémkoli věku. Kromě toho nemusíte hledat soupeře ani tělocvičnu. Jediné, co vám může zkomplikovat život, je počasí. I když opravdu zatvrzelí příznivci tohoto sportu jezdí i na sněhu. To už ale vyžaduje nejen dobrou techniku, zkušenost i kondici, ale také perfektní vybavení.
Většina lidí kolo využívá v méně extrémních podmínkách, a pro ty je podzim ideálním obdobím, protože na rozdíl od léta není třeba například při jízdě do kopce bojovat ještě s horkým sluncem.

Nenechte svaly zahálet - cyklistika

Cyklistika je vhodná i pro lidi, kteří již mají nějaké zdravotní problémy a potřebují si zlepšit svoji kondici a ochablé svaly. Šetří totiž takzvané velké klouby - zejména kolena a kyčle a je pro člověka hned po chůzi nejpřirozenějším pohybem. Jezdit na kole tedy mohou lidé obézní, protože pro ně není vhodné běhání, které škodí již zmíněným kloubům. Stejně nevhodný je třeba aerobik, squash nebo tenis. Naopak plavání - pokud máte správný styl - rizika nemá.
Jistá negativa má ale i kolo. Zatěžují se při něm jenom některé svaly, a ty ostatní zahálejí. Cyklista totiž jede v podstatě v předklonu, má místně zakloněnou hlavu, aby dobře viděl na cestu, horní končetiny svírají řídítka a jen nohy "pracují". Vzniká svalová nerovnováha, která se projevuje přetížením svalů v oblasti krční páteře, zatímco svaly na přední straně trupu, které žádnou námahu nemají, stejně jako svaly na břiše, ochabují. Rizikem je i zkrácení ohybačů kolenních kloubů.
Je tedy dobré kompenzovat pohyb nějakým jiným sportem, přičemž právě plavání se zdá být ideální. Ti, kdo ale plavou s hlavou nahoru, by měli vědět, že jejich krční páteř velmi trpí. Pokud tedy chcete kompenzovat jednostrannost jízdy na kole, naučte se správnému plaveckému stylu. Nebo se věnujte nějaké jiné aktivitě. Vhodná je například kalanetika či různé kompenzační cviky. Ty by vás měl naučit zkušený fyzioterapeut. Najdete jej v každé větší nemocnici anebo ve fitness centrech.

Zadýchejte se, nebo změřte tep - cyklistika

Pokud chcete na kole zhubnout, musíte tak jako u většiny sportů počítat s tím, že aktivita musí být delší. Tedy ideálně více než 45 minut alespoň třikrát v týdnu. Váš tep se musí zvýšit na hodnotu, při níž se spalují tuky a ne jen cukry. Pokud chcete mít přehled, jak na tom jste, kupte si měřič tepu, protože měření pohmatem není při jízdě opravdu možné.
V opačném případě se řiďte podle jednoduchého pravidla. Abyste se pohybovali v takzvaném aerobním režimu, kdy se zjednodušeně řečeno hubne, musíte být zadýchaní, ale ještě byste měli zvládnout mluvit bez potíží. Taková aktivita pak musí trvat déle než půl hodiny v kuse.
Každopádně myslete na dvě základní pravidla. V první řadě jde o bezpečnost. Kupte si proto hned na začátku kvalitní přilbu. A nepřepínejte se. Jestliže někdo na kole začíná jezdit po delší době, měl by se při volbě zátěže řídit především vlastními pocity, tak aby jízda byla příjemná, nikoli však, aby cítil vyčerpání, únavu nebo dokonce bolest. Bolest je prostě třeba chápat jako upozornění, kterým tělo dává najevo, že něco není v pořádku.

Odborná spolupráce: Jan Hnízdil, rehabilitační lékař, Praha

Chcete začít sportovat? Vyberte si správný sport

Pokud jste zdraví, sportu jste se věnovali vždy, nemáte nadváhu, kloubní potíže, vysoký krevní tlak ani potíže se srdcem, můžete se bez konzultace s odborníkem věnovat rekreačně většině sportů.
Dobré je, když vás bude sport bavit. Pokud to děláte "jen" pro své zdraví, pak hledejte alespoň takovou aktivitu, u které vydržíte. A je také důležité, aby organismu skutečně prospívala.
Základem sportování by měly být vytrvalostní sporty (svižná chůze, běhání, jízda na kole, plavání). Správnou funkci svalů pak zlepšuje posilování. Zapomínat se přitom nikdy nemá na důkladné rozcvičení a protahování (strečink) zkrácených svalů na začátku a na konci pohybové aktivity.
Máte-li nějaké potíže či pochybnosti, zkonzultujte svůj stav s odborníkem. Najdete je především na tělovýchovných pracovištích, která jsou ve fakultních nemocnicích a některých dalších zdravotnických zařízeních. Jejich seznam, včetně toho, co nabízejí, lze najít na internetové stránce České společnosti tělovýchovného lékařství (www.cstl.cz). Podobné služby zajistí třeba i osobní trenéři ve fitness centrech. Nikdy ale nevíte, na koho narazíte, proto se informujte, jaké zkušenosti s nimi mají ostatní.

Horoskopy Cyklomapy Kurzovní lístek Slovník Doprava Mapy TV program Počasí
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one